Haziran 21, 2024

Play of Game

Türkiye'den ve dünyadan siyaset, iş dünyası, yaşam tarzı, spor ve daha pek çok konuda son haberler

İklim şüpheciliği bilimsel dergilere giriyor

İklim şüpheciliği bilimsel dergilere giriyor

Bilimsel dergilere sızan ve iklim değişikliği konusunda şüphe uyandıran araştırmalar, çıkar çatışması olduğundan şüphelenilen son makalelere atıfta bulunan araştırmacıları uyarıyor.

Araştırmacılar, gerçekten titiz bir akran değerlendirmesi olmaksızın yayınlamak isteyen akademisyenlerden para alan bazı dergilerin iş modeli hakkında endişeleniyorlar.

İklim Analizi Araştırma Enstitüsü’nden Carl Schlussner, “Bu ‘yırtıcı dergilerin’ sayısındaki son patlama, iklim şüphecileri tarafından istismar edilebilecek sorunlar yaratıyor” diyor. “Söz konusu işi yaymak isteyen herkese kapıyı açar.”

• Devamını oku: Ya okyanuslar CO2 süngerleri gibi davransaydı?

“yanlış bilgi”

Kasım 2022’de yayınlanan bir çalışma Güney Amerika Yer Bilimleri DergisiPeru’daki buzul erimesinin ve buna bağlı sel riskinin insan kaynaklı ısınmadan kaynaklandığını reddederek yazarları yayın için ücretlendiriyor.

Yazarlarından ikisi, jeolog Sebastian Leuvening ve eski kimyager Fritz Wahrenholdt, Glacier davasına konu olan Alman enerji şirketi RWE’nin eski yöneticileri siyasete girdi.

Ayrıca iklim koşullarıyla da tanınırlar. AFP ile temasa geçildi, yanıt vermediler.

Northern Illinois Üniversitesi’nden paleoklimatolog Nathan Stanzel, Sebastian Leuvening’in bir makalesinde onun çalışmasına atıfta bulundu. AFP’ye, “yanlış bilgi, yanlış yorumlama ve önyargı” ile dolu olduğunu söyledi.

“Bu, Orta Çağ’da daha sıcak olduğu için küresel ısınmanın tehlikeli olmadığı şeklindeki gözden düşmüş argümanı yineliyor” dedi.

“Paleontoloji camiasının çoğu, bu yanılgıyı yaymaya çalışan grupların, sağlam bilimsel verilerle rekabet edemeyeceklerine inanıyor.”

Araştırmada adı geçen diğer iki araştırmacı – Arjantin’deki Córdoba Üniversitesi’nden Jorge Strelin ve Bremen Üniversitesi’nden Ben Marcion – AFP’ye çalışmalarının kötüye kullanıldığını söyledi.

• Devamını oku: Süpersonik, yıldız oluşturan bir kara delik keşfedildi

Çıkar çatışmaları

Dergiyi yayınlayan grup Elsevier, AFP’ye yazarlarının “hiçbir etik ihlal bulmadığını ve iki grup araştırmacının kendi görüşlerine göre tamamen çelişkili olduğunu” söyledi.

Ancak panel, makalenin yazarlar ile RWE arasında herhangi bir bağlantıdan bahsetmediğini kabul eder. “Yayıncı herhangi bir rahatsızlıktan dolayı özür diler,” dedi.

READ  Pekin, Washington'a uzlaşmaz büyükelçi gönderdi

Dergide yayınlanan bir başka makale mesafe duygusu 2021’de Peru buzuluna ithaf edildi. Buz akış hızı verilerine dayanarak, yaklaşmakta olan bir sel olduğuna dair hiçbir kanıt olmadığı sonucuna varıyor.

Nathan Stansell, “yersiz göründüğü ve ana sonuçlarla doğrudan bir bağlantısı olmadığı” için sel riskiyle ilgili bölümün ayrı bir çalışmanın konusu olması gerektiğini düşünüyor.

Araştırma medyası Source Material 2022’de yayınlanan bir makale, çalışmanın RWE tarafından finanse edildiğini iddia ediyor. Bu yazı için ücretsiz çalıştıklarını iddia eden yazarlar, AFP’ye yanıt vermedi.

RWE sözcüsü Guido Steffen, şirketin iki çalışmada veya bunların finansmanında herhangi bir rolü olduğunu yalanladı.

• Devamını oku: Solucan tehdit altında ve bizi neden endişelendiriyor?

“Çöp”

Eylül 2022’de önde gelen iklim bilimcileri, iklim krizinin bilimsel olarak kanıtlanmadığını söyleyen bir çalışmanın geri çekilmesi çağrısında bulundu.

Dört İtalyan araştırmacı tarafından yazılan hakemli makale dergide yayınlandı. Avrupa Fizik Dergisi Daha FazlaPrestijli yayıncı Springer Nature’dan.

Dört araştırmacı AFP’ye çalışma verilerini ele aldıklarını ve saklanan verileri seçtiklerini söyledi. Springer Nature, makaleye bir sorumluluk reddi beyanı ekledi ve araştırdığını duyurdu. Bir Springer yetkilisi Mart ayında AFP’ye soruşturmanın “hâlâ devam ettiğini” söyledi.

Bilimsel titizlik sisteminin temeli olan emsal değerlendirmesi, araştırma makalelerinin yazar olmayan birçok bilim insanından oluşan bir hakem heyeti tarafından değerlendirilmesidir ve çok değerli yayınların itibarını koruduğu kabul edilir.

Ancak bazıları, İnternet’teki yayınların çoğalmasıyla seviyenin düştüğünü iddia ediyor.

Akademik makalelerin geri çekilmesini listeleyen bir site olan Retraction Watch’ın kurucu ortağı Ivan Oransky, AFP’ye yazarların niteliksiz okuma grupları ve başarısız akran değerlendirme sistemleri ile dergilerde şüpheli çalışmaları yayınlamaya çalıştıklarını söyledi.

Ona göre, “Akran değerlendirmesi pek çok önemsiz şeyi gözden kaçırıyor. Daha iyisini yapabilmemiz için herkesin bunu kabul etmesinin zamanı geldi. »

READ  Yeni bir rapora göre dünyadaki demokrasilerin yarısı düşüşte

Nathan Stansell, bazen “iklim şüphecileri çok kurnazdır” diyor. “Konuyla hiçbir ilgisi olmayan ve daha sonra başvurabilecekleri çalışma öğelerine giriyorlar”.